tisdag 26 maj 2009

”Underbar morgon”


Bilen packades redan under söndagskvällen. Klockan ringer vid 04.00 och vid 04.30 sticker jag hemifrån. På väg till passet springer en stor hare ut framför bilen och klarar sig precis ifrån att mista livet. Ytterligare fyra harar (kanske någon kanin) ses och öven ett råddjur korsar min väg. 40 meter kvar att köra och en duva flyger plötsligt ut ur skogen och givetvis så skiter den på vindrutan. Börjar ju bra det här.

Väl på plats riggar jag upp spöna och allt är utlagt kl. 05.10. Solen börjar sakta värm på. (+7°C vid 4-snåret och kl. 6 var det +10°C) Fiskar med 3 spön och fiskedjupet är ca 1 meter. Dimman dansar spöklikt fram över den spegelblanka viken jag fiskar i.

Måsarnas jäkla skriande skär i öronen. Mina tankar kopplas direkt till en laddad hagelbössa. Nu är klockan 06.22 och det är dags för en kopp kaffe. Endast ett ynka litet pip på mitt vänsterspö hittills. Väntar med spänning på fede runnet. . .

Kl är snart 7 och göken hörs kallande ho ho, och jag säger det samma ho ho var är karpen? Det är nu +14°C och sjön ligger fortfarande helt spegelblank.
07.10: Betena är utbytta och omkastade. Vid de senaste tillfällena jag fiskat platsen har samtliga hugg kommit vid 8 snåret, 45 min dit. . .

Måsar = Hagelbössa, räknar till 29 synliga måsar. 07.25: En mås dyker ner och plockar upp mitt bete på vänster spöt och lyfter det 3-4 meter upp i luften. Mitt Delkim ljuder som om jag har ett fede run. Jävla måsfan. Han tappar lyckligtvis taget och jag får kasta om.

07.35: Svag vind.

07.38: Karp synlig 10 meter från mitt vänstra spö och direkt är måsfan där och gör ett nytt dyk med inriktning mot boilien, men missar.

07.52: Måsfan igen, han har gett sig fan på att boilien är hans frukost. Klockan närmar sig 8 men ingen karp landad än. (nu är det +18°C)

08.20: Börjar bära bort lite pinaler till bilen. Bryter vid 9 snåret. No carp this time.

En mäskkampanj är inledd sedan ett par dagar tillbaka tillsammans med Henrik Bengtsson. Ev. blir det fiske på torsdag (28/5).

Inga kommentarer: