måndag 17 augusti 2009

9,1 kilos Vittsjöfjällis

Tre dagar har passerat sedan jag inledde min mäskkampanj i Vittsjön. Vinden har legat på varje gång jag varit och mäskat och det gjorde den även när jag var på plats sent i går eftermiddags. Platsen jag valde är ett gammalt swim som användes flitigt under 80-talet av bl.a Björn Holmberg. Det blåste ganska kraftigt under kvällen och natten, även några regnskurar hann passera innan ett av mina Delkim gick igång. Klockan var då 07,35 och givetvis ringer mobilen när jag är i full färd med att kränga på vadarna. Det var brorsan som fick höra orden: Har inte tid… har ett run ringer sen och därefter kastar jag in mobilen i bivvyt och tar stegen bort till spöt och lyfter. Det är tungt. Fisken tog fart rakt ut i sjön, men efter 3-4 min har jag honom ett par meter ifrån mig, men den har inte gett upp än och drar iväg på nytt 30-40 meter. Får in den igen efter en stund men den har ytterligare krafter kvar och sticker iväg på en tripp till. Därefter var den ganska slut och kunde håvas utan problem. Vikten på Vittsjöfjällisen fastställdes till 9,1 kg och längden var 80 cm. Foto togs och fisken fick simma ut i Vittsjön igen.

Inga kommentarer: