måndag 9 juli 2012

Testat Hårsjön!


Har under ett par år haft funderingar på att fiska i Hårsjön efter de Aneboda karparna jag var med och satte ut 2008, och nu äntligen tog jag mig i kragen och började mäska upp en plats i sjön. Hårsjön som ligger strax utanför Vittsjö och ingår i Vittsjö FVO. Hårsjön är en fin liten sjö som säkert kan ge ifrån sig någon karp på 10+ om några år. Jag började med att köra dit och reka lite ca en vecka innan själva fisket, och fann direkt en intressant plats. Ringde till Henrik Bengtsson, Vittsjö som fiskat i sjön några gånger och förhörde mig lite om platsen jag sett ut, och det visade sig  att det var där han tidigare fiskat med gott resultat. Dagen därpå körde jag dit igen för att inleda en mäskningskampanj och innan jag ens hunnit ur bilen var där en karp uppe och vände på den tilltänkta fiskeplatsen, det här ser ju lovande ut, tänkte jag för mig själv. På lördagskvällen kl 19.00 var den första riggen i vattnet. 40 min senare var där en karp uppe och visade sig ca 1,5 m från där mitt bete låg och vid kl 20.10 piper det till i larmet och det virvlar till och fisken har släppt. En halvtimme senare drar larmet igång igen och en spegelkarp på 3kg landas inom kort.10 min senare får jag upp en sutare på 1,5kg på samma spö. Kl. 21.50 tappar jag en pigg rackare i bland de värsta tänkbara näckrosorna. Sedan dröjer det ända till 03.25 innan det händer något och det är på högerspöet intill näckroskanten där jag tidigare tappade en. I ösregn iklädd endast kalsonger landar jag en riktigt pigg spegelkarp. Hade några små pip i larmen under morgonen men ingen som behagade kliva på. Riktigt kul fiske fast det är småkarp vi pratar om.

Inga kommentarer: