onsdag 4 maj 2011

Ingående rapport från Kuzele.

Hej Tomme!

Efter ett långt vinter uppehåll när det gäller karpfiske bestämde jag mig för att det var dags att köra ett premiär pass, och valet av sjö var inget att tveka på: Vittsjön och det nya swimet. Jag anlände till sjön kl 18.30 och redan vid 19.00 var spöna på sin plats. Väder förhållandet kändes perfekt och vinden låg åt rätt håll och hade gjort så hela veckan enligt Tomme. Det kändes som att det kunde bli några riktigt bra fiskedagar. Som bete hade jag bestämt mig för två snowman en i kombination med Opal pop up och Fusion, en i kombination av Red plum pop up och Opal och det tredje valet var en halva Fusion och en halva Opal boilies.

Till Fisket:

Kl . 05.30 gick ett larm i gång och det var mittersta spöt som drog iväg. Efter en kort fight kunde jag håva en liten men fin fjällis på 4,600 kg. Bete ,snowman Opal och Fusion
Kl. 06.00 drog det iväg på mitt vänstra spö och efter en riktig rusning i början kunde jag lungna ner fisken. Efter cirka 5 minuter fick jag en fjällis på 8,500kg i håven. Bete: Halv Fusion och halv Opal. Kände mig ganska trött efter foto sessionen så jag la mig i sängen för att vila. Klockan 11.00 var det dags igen för då drog det iväg på mittersta spöt och resultatet blev en fjällis på 8,200kg.
När jag skulle äta middag kl. 14.00 ljöd det återigen från ett av mina Delkim och även den här gången är det mittersta spöt som det drar iväg på och efter en kort stund kunde jag håva min första spegel karp från Vittsjö. Det roliga var att det var en utav de nya karparna som Tomme satte ut förra året. Spegeln vägde blankt 4,000 kg. Bete: Snowman Opal/Fusion.
I väntan på att min bror Dado anländer till sjön har jag bestämt mig för att ta en eftermidags vila, men den vilan blev inte långvarig för strax innan 16.00 drog det iväg på mitt vänstra spö och efter en stund fick jag på mattan en fin fjällis på exakt 6.000 kg. Bete: En halva Fusion och en halva Opal.

Klockan var 19.30 när Dado dök upp nere vid sjön. Jag hjälpte honom att packa upp grejorna och strax efter kl 20.00 hade han spöna på plats. Vi tände grillen och pratade om mitt fiske som jag haft den gångna dagen medans vi svepte några Norrlands Guld och vid 23-tiden slumrade vi in.
Nästa morgon kl.05.30 testades Dados nya ACE larm då de fick vara med om en rejäl rusning och efter en dramatisk fight kunde jag håva en fjällis som jag tippade att det kunde vara hans nya PB, men vågen visade 10.200kg och det var en aning för lite för att vara nya PB. Betet bestod av en halva Fusion och en halva Opal. Kl.06.00 är det dags för mitt mittersta spö igen och strax efter fick Dado håva en ny spegel på 4.200kg. Bete: Snowman Opal/fusion. Kl. 06.30 drar iväg på mitt vänstra spö och jag gör mothugg och känner kraftig motstånd på andra sidan, fisken var stor kanske en av de största i sjön. Men efter en kort fight släppte fisken och därmed var det dags för min första tappade karp i Sverige. Resten av dagen var lungn men morgonen därpå kl.05.25 hörde vi för andra gången ACE-s härliga toner och efter en kort fight fick Dado sin andra fisk och den vägde 6.500kg och det var ännu en fjällis som fattade tycke för en halva Fusion och en halva Opal boilies. Kl.06.30 fick jag ett run på min högra spö och efter en stund fick vi på mattan en liten fjällis på 5,300kg, och det var min första fisk på Snowman bestående av Red plum/Opal. Det hände så mycket mer, men vi krävde inte det heller för vi fick uppleva ett makalöst fiske vid härliga och ljuva Vittsjö.

Nu väntar för min del att fånga min första Lärkesholm Karp, hoppas det inträffar i år.

Mvh Antun Kuzele, Mainline Team Sweden

Inga kommentarer: